Uitgerust wakker worden

dinsdag 18 december 2012

Slaap gerust en sluimer zacht


10 tips om je te helpen goed te slapen rondom Kerst en Oud en Nieuw


De feestdagen komen er weer aan. Traditioneel een periode waarin het voor ‘moeilijke slapers’  een flinke uitdaging is om de benodigde uurtjes te pakken!

Stress voor het diner, veel visite, uit eten gaan, uit je ritme raken, veel te veel eten, veel te veel drinken ..... allemaal factoren die je slaappatroon negatief beïnvloeden. En dan met Oud en Nieuw nog de knallen na twaalven. 

Deze gezellige periode dreigt door slaapgebrek te ontaarden in een worsteling om vriendelijk en aardig te blijven en om de leukste en fijnste momenten toch enigszins fit mee te maken.

Om je te helpen deze periode, qua slaap, goed door te komen hier een paar tips.
Pas ze toe, al dan niet in combinatie met de tips uit de gratis e-cursus beter slapen in zes weken, en de kans is groot dat het goed gaat.

10 tips die je helpen

1) Wacht niet tot het laatste moment met de boodschappen. Maak ruim van te voren een lijst met dingen die je wilt gaan maken (als je zelf kookt) en de benodigd heden daarvoor. Het zelfde voor de cadeautjes die je wilt kopen. Begin nu direct met aanschaf van spullen die lang bewaard kunnen worden. Doe elke dag wat, zodat je niet in de stress hoeft te zitten of alles wel goed komt.

2) Probeer zo veel mogelijk je waak/slaap ritme aan te houden voor en tijdens de dagen. Een uurtje uitslapen is oké, maar slaap niet tot elf uur door als je gewend bent om acht uur op te staan. Ga er dan uiterlijk om negen uur uit. Het zelfde geldt voor de avond. Probeer op tijd naar bed te gaan.

3) Zorg er voor dat je anderhalf uur voor dat je naar bed gaat de lichten in huis worden gedimd. Deze tijd van het jaar leent zich uitstekend voor kaarsjes. Daar kan je prima gebruik van maken om de aanmaak van melatonine te stimuleren. 

4) Zorg er ook voor dat je het laatste uur voordat je gaat slapen geen ingewikkelde dingen meer doet en leg die computer weg. Ik weet het, we moeten 24 uur per dag bereikbaar en beschikbaar zijn en altijd en overal op reageren. Echter, daarmee komt je brein niet tot rust en zal je slaappatroon verstoren. Het laatste uurtje per dag geen externe prikkels helpt je echt om ‘af te winden’, tot rust te komen. In slaap vallen gaat dan beter.

5) Doe kleine dutjes gedurende de dag. Niet langer dan een half uurtje. Gewoon zittende in je stoel. (Niet naar bed gaan, want dan val je echt langer in slaap en verstoort je waak/slaap ritme). Het helpt je fitter te blijven.

6) De verleiding is groot, maar toch.........eet niet TE veel. Alles is lekker, ik weet het, maar probeer toch zo te eten dat je aan het einde van de maaltijd net het gevoel hebt dat het genoeg is. Van de voorgerechten wat over laten, zodat het hoofdgerecht nog voldoende plek heeft is een goede gewoonte.

7) Het zelfde geldt voor de drank. Neem niet meer dan drie-vier glazen alcohol op de middag/avond voor en tijdens het Kerstdiner.  Dit is inclusief het aperitief.

8) En dan na het eten, als je gevoelig bent voor coffeïne, laat je dan niet verleiden tot toch dat ene bakje koffie. Dat zelfde geldt voor zwarte, groene en witte thee. Pas ook op met chocolade en chocolade desserts, koffie bonbons ed. Daarentegen is bv. een kopje kamille- of venkelthee rustgevend en goed voor de spijsvertering.

9) Als je thuis komt of de gasten zijn weg, neem dan de tijd om te ontspannen. Geniet na van het gezelschap, het lekkere eten. Lach even om de kleine dingetjes die niet helemaal goed zijn gegaan. Kom tot rust. Laat de boel de boel. Morgen kan dat ook nog worden opgeruimd. Ontspan door rustig in en uit te ademen en dempt de lichten.

10) Als je last hebt van de knallen en de lichtflitsen van het vuurwerk zorg dan voor  verduisterde slaapkamer en neem oordoppen die geluiddicht zijn. Zo zie en hoor je het vuurwerk niet als je wilt slapen. 

Meer informatie over goed slapen en de gratis e-cursus “beter slapen in zes weken” vind je op http://www.slaapclinic.nl

Hele prettige dagen en een rustig en helder 2013!
Marijke van Dellen

Geen opmerkingen:

Een reactie posten